PROGRAMMA PREVENTIVO

PROGRAMMAZIONE E PROGETTAZIONE

PERCORSO DIDATTICO

 

 

Docente: Marilena Beltramini

 

Modulo: Programmazione e Progettazione Percorso Didattico

 

Anno accademico: 2007-2008

 

Crediti Previsti: n. 3

 

Tempi: h. 30 (trenta ore)

 

Organizzazione metodologica

Le corsiste e/o i corsisti saranno sollecitati ad avere un ruolo attivo nel corso delle lezioni, a confrontarsi e a costruire prodotti personali sulla base di un lavoro di confronto e di negoziazione, a carattere principalmente laboratoriale. Si avrà cura di favorire il più possibile il raccordo tra principi teorici ed esperienze di tirocinio effettuate.

I lavori realizzati saranno oggetto di discussione e riflessione comune e fungeranno da stimolo al miglioramento progressivo dei lavori delle singole/i corsisti/e.

Il modello pedagogico di riferimento sarà quello dell’insegnante come “reflective practitioner”.

 

Struttura del modulo:

Il modulo sarà organizzato in incontri che prevedono:

 

­          una fase di lezione frontale con funzioni diversificate a seconda del la situazione di apprendimento: di input, raccordo, approfondimento, ripresa di temi particolarmente significativi.

­          una seconda fase a carattere laboratoriale

­          restituzione di quanto comunemente costruito o discusso durante le diverse fasi di lavoro in progress (laboratori) volta anche a mettere in lucer i punti nodali del lavoro svolto

­          L’organizzazione e lo sviluppo del modulo sarà effettuato secondo gli “steps” di seguito illustrati.

 

 

MODULE STEPS

1-2

Introduction of course and its objectives with reference to D.M. 4 giugno 2001, n. 268.

 

Analysis of materials provided by SISS

(offering suggestions as far as structure, content, language of report, abstract and guidelines) and supervisors’ requests

 

Group work:

-         gathering data about previous experiences, personal needs and difficulties

-         discussion of relevant topics and negotiation of module structure

3-6

Features of a learning unit, module, learning path , project”

-         provide examples

-         compare models

-         critical reflection

-         eventual suggestions

-         focus on remedial work

-         the European dimension in education

-         integrating ICT in the learning and teaching process

 

Group work: preparing a draft about:

-         points above

-         organization of perspective reports

-         discussing products carried out from a critical perspective

7

(a three hour session)

Mock exam

The hours of an entire session will be devoted to provide trainees with an occasion for self evaluation.

 

8-9

Essay writing and research reports. What is a research report?

 

Group work:

­          brainstorming and discussion in a plenary session

­          planning a possible structure on the basis of personal practice training

10-12

A research report. An example

 

Group work:

-         producing the structure of a possible report

-         discuss pros and cons of such structures

 

Preparing MINI and TIMED presentations of perspective report

Presentation and discussion in a plenary session

 

13-15

Writing an abstract

 

Group work: simulation

-         selecting some practical learning-teaching problems

-         producing possible examples of research report structure in the group

14-15

Group work:

-         plenary session to discuss and share opinions

 

Group work:

­          preparing  some guidelines

­          discussing the pros and cons of module organisation

 

Suggestions for future revisions and possible improvements. Trainees’ feedback.

 

 

 

 

25 ottobre 2007                                                                         Marilena Beltramini