Learning Paths » 5A Interacting

MTentor - T.S. Eliot's Modernist Poetry and Metaphysical Poetry. Eliot's Objective Correlative notes.
by MTentor - (2012-03-29)
Up to  5 A. T.S. Eliot's Modernist Poetry and Metaphysical PoetryUp to task document list
Eliot's objective correlative

A now famous term used by T.S.Eliot is an essay on Hamlet (1919). The relevant passage is the only way of expressing emotion in the form of art is by finding an objective correlative, in other words, a set of objects, a situation, a chain of events which shall be the FORMULA of that particular emotion, such that when the external facts, which must terminate in sensory experience. Eliot goes on to suggest that in Lady Macbeth's sleepwalking speech and in the speech Macbeth make, when he hears of his wife death, the words are completely adequate, where in Hamlet, the prince is dominated by a state of mind which is inexpressible, because it is in excess of the facts as they appear. These observations have provoked a good deal of debate. In other term a successful artistic creation requires an exquisite balance between a coalescence of form and matter. If the matter ( thoughts, feelings, actions) is too much, the form we have a discrepancy strain, a lack of unity. Vice versa, another kind of discrepancy and strain: the experience is over welled by the words. In other words we have not found the Formula. In reverse, lacking the formula again we over describe, say too much.

 

Eliot scrive questo saggio critico per vedere come funziona la lingua in Amleto e Macbeth di Shakespeare, Eliot quindi fa delle conclusioni valutative : nella tragedia Shakespeare ha trovato il correlativo genitivo, ossia lo stato emotivo, un oggetto che mette in relazione lo stato interiore e l'oggetto stesso. In questo modo Eliot spiega perché Shakespeare, pur trovando il correlativo genitivo, non abbia fatto un buon lavoro, per quanto riguarda Amleto. In Amleto manca il correlativo oggettivo, cioè l'oggetto che permette di comunicare l'emozione del personaggio, mentre questo correlativo si trova in Macbeth mentre sogna di aver le mani sporche di sangue, a testimonianza del senso di colpa che prova.
Eliot affronta il problema delle emozioni, trovare un corrispettivo linguistico, che non è sempre facile da trovare. Eliot afferma che la poesia non doveva essere uno sfogo di emozioni, ma invece era una fuga dalle stesse, la fuga rappresentava un valore universale, che veniva acquistato se si prendeva in considerazione l'arte come arte impersonale, un'arte universale.